وزیر نیرو : برق را رایگان صادر نمی‌کنیم

آقای اردکانیان وزیر نیرو گفت: قبل از اینکه وزیر شوم حقوق بنده در سازمان ملل با نرخ امروز ارز ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون تومان می‌شد، با افتخار می‌گویم امروز حقوق دریافتی بنده حدود ۱۱ میلیون تومان است.

به گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه یومی‌یوری ژاپن که از او در مورد شفافیت و میزان حقوق دریافتی وزرا پرسید، گفت: بنده قبل از اینکه وزیر شوم، حقوق سازمان ملل دریافت می‌کردم که با نرخ امروز ماهانه ۱۲۰ میلیون تومان بود، اما امروز با افتخار و خوشحال از اعتماد رئیس جمهور به بنده دریافتی حقوق ماهانه بنده، ماهانه حدود ۱۱ میلیون تومان است که از این مقدار ۷ میلیون تومان را از دانشگاه شریف، چون که مأمور هستم و مابقی را هم از نهاد ریاست جمهوری دریافت می‌کنم.

وی با بیان اینکه این رقم به صورت نقدی مشخص است و بحث غیر نقدی آن هم دعای مردم است، گفت: هزینه‌های بنده نیز مثل همه مردم به صورت متعارف است، چرا که وسیله نقلیه ندارم و از وسیله نقلیه دولتی استفاده می‌کنم.

وزیر نیرو اضافه کرد: منزل مسکونی ندارم و به جز آب و چای در دفتر بنده، مصرف دیگری ندارم.

 

* برق را رایگان صادر نمی‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت صادرات برق ایران به کشور‌های همسایه به ویژه عراق به چه شکل است و این پول برق صادراتی به این کشور‌ها چگونه دریافت می‌شود، گفت: در شرایط تحریم هستیم و نمی‌توانم به صورت دقیق چگونگی دریافت پول را اعلام کنم، اما در مواقعی که اوج مصرف برق در کشور نیست به کشور‌های همسایه که متقاضی برق ایران هستند، صادرات برق انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه دریافت این مبالغ به صورت دلار هم دریافت می‌شود و راهکار‌های دیگری هم برای دریافت پول وجود دارد، گفت: به هر حال برای صادرات برق خط قرمز‌هایی داریم، یعنی اینکه در مواقع نیاز کشور صادرات برق نمی‌کنیم و برق رایگان هم به هیچ کشوری صادر نمی‌کنیم.

* آخرین وضعیت تعرفه برق پرمصرف‌ها

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت برق پرمصرف‌ها به کجا رسید، گفت: اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها به دولت رفته و در کمیسیون‌های مربوطه مورد تائید قرار گرفته است و مجدداً در مسیر طرح در دولت است.

وی افزود: بنده بار‌ها تاکید کرده و حتی به شخص رئیس جمهور گفته‌ام که بحث اصلاح تعرفه‌ها در وهله نخست تأمین منابع مالی نیست، چرا که با این مکانیزم درآمد‌های ما به دلیل کاهش مصرف کمتر خواهد شد، اما در بلندمدت وقتی در اوج مصرف پرمصرف‌ها برق کمتری مصرف کنند، دیگر نیازی به احداث نیروگاه جدید و ظرفیت جدید نخواهد بود.

اردکانیان با اشاره به اینکه نه اینکه نیازی به ساخت نیروگاه نداریم، گفت: در تابستان امسال ۲۱ هزار مگاوات توسط دستگاه‌های سرمایشی برق مصرف شد که ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات آن توسط دستگاه‌های دولتی و سازمان‌هایی بود که امر بر دولت هستند.

وی تأکید کرد: پس به مشترکانی که از این طرح به گونه‌ای یک طرح مشوق برای کاهش مصرف نیز هست، چرا که مشترکانی که پایین‌تر از الگوی مصرف برق مصرف کنند وجهی در اختیار آن‌ها در قبوض صادر و ذخیره‌ای برای هزینه‌های بعدی خواهد شد. 

وی ادامه داد: به هر حال این طرح هرچه سریعتر باید تصویب شود تا قبل از تابستان بتوانیم فرصت کافی برای صحبت کردن با مشترکان پرمصرف داشته باشیم.

وی ادامه داد: حتی در تلاش هستیم که یک قبض مجازی برای مشترکان پرمصرف ارسال کنیم و به آن‌ها بگوییم که اگر در تابستان سال ۹۸ مثل تابستان ۹۷ برق مصرف کنند، تعرفه قبض او با چه افزایشی روبرو خواهد شد.

به گفته وی، نرم‌افزاری نیز تهیه شده که بر روی موبایل نصب خواهد شد و مشترکان خواهند فهمید که اگر مصرف برق آن‌ها افزایش داشته باشد، قبض برق آن‌ها چگونه و با چه مبلغی صادر خواهد شد.

منبع: برق نیوز
برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.