چگونه هزینۀ برق کولرهای گازی را کاهش دهیم

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

به گزارش دفتر روابط ­عمومی سازمان بهره­ وری انرژی ایران (سابا):

            کولرهای گازی مهم­ترین بازیگران این روزها در تعیین قیمت قبض­های برق به­ شمار می­روند. این درحالی است که درصورت ضرورت استفاده از این کولرها کارشناسان سابا راه­کارهایی را جهت کاهش مصارف برق آن­ها پیشنهادمی­کنند. کارشناسان می­گویند کافی است در هنگام خرید، کولرهایی را انتخاب کنید که دارای نشان برچسب انرژی با رتبۀ A یا بالاتر باشد. هم­چنین باید کولرهای گازی را متناسب با شرایط آب و هوایی و مکانی که در آن زندگی می­کنیم انتخاب نماییم. زیرا استفاده از کولرهای گازی معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف برق، سرمادهی و عمر کولر رانیز بسیار کاهش می­دهد.

            این گزارش می­افزاید: توان مصرفی کولرهای گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولرهای آبی است و این امرباتوجه­به جداول تعرفۀ قیمت برق می­تواند موجب افزایش هزینه ­های برق مصرفی تا هفت برابر شود. هم­وطنان گرامی به این نکته توجه نمایند که استفاده از کولرهای گازی در مناطقی با رطوبت نسبی بالا (شمال و جنوب کشور) مناسب است ولی استفاده از این نوع خنک­کننده­ها در سایر مناطق کشور مانند تهران به دلیل پایین بودن رطوبت نسبی، بالاتر بودن میزان تعرفۀ برق نسبت به اقلیم­های گرم و مرطوب و افزایش هزینه ­های مرتبط به آن مناسب نمی­باشد.

            پیرو این گزارش: کولرهای گازی معمولاً دارای تنظیم­کنندۀ دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما برروی دمای مناسب فصل گرما که بین 24تا 26 درجه سانتی­گراد است باعث خواهد شد تا هنگام رسیدن گرمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کمپرسور کولر به­طور خودکار خاموش شده و فقط فن دستگاه کار کند؛ بنابراین برق کم­تری مصرف می­شود. ضمناً به­ازای هر یک درجه خنک­تر کردن اتاق حدود 5 درصد مصرف برق و به تبع آن هزینه­های برق افزایش خواهد یافت.

            براساس این گزارش: کارشناسان سابا پیشنهاد می­نمایند درصورت امکان کولر گازی خود را در محلی نصب کنید که تهویۀ بهتری داشته باشد، زیرا این­کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و هم­چنین کاهش مصرف برق خواهد شد. ضمناً لازم است هنگامی­که خانه یا محل کار خود را ترک می­نمایید سیستم سرمایشی را نیز حتماً خاموش کنید.

            به نقل از این گزارش: هم­وطنان گرامی سعی نمایند پیش از شروع فصل تابستان و گرما نسبت به سرویس و تعمیر کولرهای گازی خود اقدام نمایند زیرا به کارکرد بهینۀ آن کمک شایانی خواهد نمود. ازسوی دیگر قرار دادن سایه ­بان برروی کندانسور کولرهای گازی، محیط خانه را خنک­تر و مصرف برق را کم­تر می­کند. هم­چنین درصورت امکان کاشتن یک یا چند اصلۀ درخت در نزدیکی این کولرهای گازی دوتکه موجب کاهش مصرف برق آن­ها تا حدود 10 الی 15درصدخواهد شد.

            هم­وطنان گرامی جهت کسب اطلاعات بیش­تر در این زمینه می­توانند به سامانۀ گویای مدیریت انرژی به شماره تلفن 42805 و یا سایت سازمان بهره­وری انرژی ایران به آدرس www.saba.org.ir مراجعه نمایند.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.