تخفیف ویژه یلدا تا کریسمس : 10 تا 35 درصد تخفیف در فروش اینترنتی کنترل پایا

جشنواره فروش زمستانی فروشگاه اینترنتی کنترل پایا

لینک فروش ویزه پاییز 1401

تخفیف ویژه یلدا تا کریسمس : 10 تا 35 درصد تخفیف در فروش اینترنتی کنترل پایا

از 29 آذر تا 5 دی تخفیف ویژه فروشگاه اینترنتی کنترل پایا در لوازم برقی و کنترل دیجیتال زیر:

آنتن رومیزی سفید : 35 %

تایمر 24 ساعته با دوشاخه و پریز: 10 درصد

ترموستات دیجیتال هایلین : 15%

چشمی دیجیتال در آپارتمان : 10%

دیمر 1000 وات : 15%

محافظ دیجیتال پکیج و لوازم برقی : 15%

لامپ ال ای دی 9 وات آفتابی : 25%

فروشگاه اینترنتی کنترل پایا:  لوازم برقی و کنترل دیجیتال

هم زمان با آغاز فصل زمستان جشن های زمستانی و برگزاری دورهمی ها امسال دور از هم و بصورت مجازی ، نسبت به برگزاری جشنواره زمستانی با تخفیف ویژه تعدادی از محصولات فروشگاه اینترنتی کنترل پایا اقدام نمودیم . این تخفیف ها درصورت اتمام نشدن موجودی تا پایان هفته ادامه دارد. تنها کسانی که از طریق سایت کنترل پایا ، سفارش خود را حداکثر تا تاریخ پنجم دی ماه 1399 ثبت نمایند، و مبلغ آن را از طریق کارت به کارت پرداخت نمایند، مشمول این تخفیفات می شوند.

درصورت استقبال مشتریان و امکان تامین موجودی کالا، امکان تمدید جشنواره وجود دارد.

اما ارتباط این جشنواره فروش لوازم الکتریکی در دی ماه با یلدا و کریسمس و ژانویه چیست؟

چند کلمه در باره مناسبت ها و جشن های زمستانی:

چند مناسبت در روزهای آتی :

۳۰ آذر جشن شب یلدا

۳۰ آذر ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار و بهورز (٥ جمادی الاول)

۱ دی روز میلاد خورشید؛ جشن خرم روز، نخستین جشن دیگان

۵ دی روز ایمنی دربرابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی (سالروز زمین لرزه‌ی بم در سال ۱۳۸۲ )

۵ دی جشن کریسمس مسیحیان (کاتولیک)  ۲۵  December

۱۲ دی آغاز سال نو میلادی (۱ January)

16 دی جشن کریسمس در روسیه

17 دی جشن کریسمس ارمنیان

مناسبت ها و جشن های زمستانی

شب یلدا :

شب یلدا یا شب چله، از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در آخرین شب پاییز، به‌عنوان بلندترین شب سال، با شور و شوق زیادی جشن گرفته می‌شود.

شب یلدا یا شب چله مانند چهارشنبه‌سوری و عید نوروز، از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین روز پاییز شروع می‌شود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان به پایان می‌رسد. شب یلدا چه قبل و چه بعد از اسلام، در فرهنگ ایران جایگاه خاصی داشته و همیشه انگیزه‌ای برای دورهمی اقوام دور و نزدیک، دور سفره‌ای پربرکت محسوب شده است؛ موضوعی که زمینه ارتباط بیشتر و پیوند محکم‌تر خانواده‌ها را فراهم می‌کند.

امسال یعنی سال 1399 هجری خورشیدی، بعلت انتشار و همه گیری بیماری واگیردار کرونا، از تجمع و میهمانی ها و دور همی ها دوری می کنیم و بهداشت و فاصله فیزیکی را رعایت میکنیم و در خانه می مانیم ( یا کمتر از منزل خارج میشویم ) تا به امید خدا زنجیره انتقال بیماری گسسته شود.

در دوران شیوع کرونا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

بهترین فرصت ها : خرید اینترنتی و یادگیری دانش ها و مهارتها

کجارو : طبق آنچه در کتاب آثار الباقیه آمده است، زرتشتیان روز اول دی را «خور‌روز» یا همان روز خورشید می‌دانستند و به جشنی که در این روز برگزار می‌شد، «نودروز» می‌گفتند؛ زیرا بازه زمانی شب یلدا تا عید نوروز ۹۰ روز بود. طبق مطالب کتاب قانون مسعودی، اولین روز از دی‌ ماه، «خره‌روز» یا «خرم‌روز» نام داشت و منتسب به اهورامزدا بود. زمانی که در عصر ساسانی، دین زرتشت دین رسمی کشور معرفی شد، اهمیت آیین مهر در نهادهای حکومتی و در زندگی مردم همچنان بارز بود؛ امری که در نقوش به‌جامانده از این عصر به‌ روشنی نمایان است.

بر اساس سنتی دیرینه در آیین مهر، شاهان ایرانی با فرارسیدن روز اول دی‌ تاج و تخت شاهی را رها می‌کردند، با پوشیدن جامه‌ای سپید راهی صحرا می‌شدند و بر فرشی سپید می‌نشستند. نگهبان‌های کاخ و خدمتکاران در این روز آزاد بودند و مثل دیگران زندگی می‌کردند. به این ترتیب همه از پادشاه تا مردم عادی، مقامی یکسان داشتند و هیچ‌کس حق دستوردادن به دیگران را نداشت. علاوه بر این، در چنین روزی ریختن خون حتی گوسفند و مرغ و همین طور جنگیدن ممنوع بود. نیروهای دشمن ایران نیز که به این موضوع واقف بودند، به‌صورت موقت دست از جنگ و کشتار برمی‌داشتند که گاهی اوقات به صلح طولانی می‌انجامید.

مردم ایران باستان به احترام «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع می‌شدند و به خوردن، نوشیدن و شادمانی می‌پرداختند. سفره‌ای به نام «میَزد» (به‌معنای میزبانی) در این شب پهن می‌کردند که در آن میوه‌های فصل و خشکبار و آجیل وجود داشت که در اصطلاح زرتشتیان، « لُرک» (Lork)   گفته می‌شد. وسایل نیایش نظیر بخوردان، آتشدان، عطردان و... نیز در این سفره قرار می‌گرفت.

پس از اشاعه آیین مهر در اروپا، مراسم شب یلدا یا شب‌ چله به مناسبت روز زایش مهر و نور برگزار می‌شد و حتی پس از رواج مسیحیت، آداب‌ و رسوم این آیین در زندگی مردم و بین رومیان همچنان باقی ماند. فرقه‌های مختلف مسیحیت تا سال ٣۵٠ میلادی به این نتیجه رسیدند که روز ششم ژانویه را روز میلاد مسیح (ع) معرفی کنند؛ اما با توجه به نفوذ آیین مهر، کلیسای روم مجبور شد تا روز تولد عیسی مسیح (ع) را در همان روز تولد میترا یا مهر قرار دهد تا با این کار جشن آیین مهر به فراموشی سپرده شود. ( به نقل از کجارو )

https://www.kojaro.com/2020/10/13/190926/yalda-night/

فاصله زمانی بین غروب آفتاب ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب اول دی، شب یلدا به حساب می‌آید. در کتاب برهان قاطع نوشته محمد حسین بن خلف تبریزی در توضیح واژه «یلدا» آمده است:

یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌ها است. در تمام سال و در آن شب یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند.

در اولین روز دی ماه هر سال، زمین به نقطه انقلاب زمستانی می‌رسد و به این ترتیب، کوتاه‌ترین روز و بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی و بلندترین روز سال در نیم‌کره جنوبی اتفاق می‌افتد. جالب اینکه طول شب در نیم‌کره شمالی یکسان نیست؛ به‌عنوان مثال، طول شب و روز در استوا برابر است و هرچه به‌طرف قطب بروید، طول شب یلدا بیشتر می‌شود. در واقع، بلندی شب یلدا به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.

در شب یلدا، فاصله خورشید با مدار سماوی به طولانی‌ترین اندازه خود می‌رسد و به همین دلیل طولانی‌ترین شب سال اتفاق می‌افتد؛ هرچند که این طولانی بودن تنها یک دقیقه با سایر شب‌ها متفاوت است.

تاریخ شب یلدا :

شب یلدا در سال ۱۳۹۹ مصادف با یکشنبه ۳۰ آذر، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ و پنجم جمادی الاول ۱۴۴۲ است.

سرایندگان و نویسندگان پارسی‌گوی از عنصری بلخی گرفته تا حافظ، سعدی، عطار، وحشی بافقی، منوچهری دامغانی، خواجوی کرمانی، عبید زاکانی، امیرخسرو دهلوی و... در دوره‌های مختلف تاریخی از واژه «یلدا» به‌معنای «بلند و تاریک» به‌وفور استفاده کرده‌اند که به زلف یار و شب هجران اشاره دارد. این طور به نظر می‌رسد که نخستین بار یلدا در سروده‌های عنصری بلخی و ناصرخسرو استفاده شده است. عنصری در شعر خود می‌گوید:

چون حلقه ربایند به نیزه       تو به نیزه خال از رخ زنگی بربایی شب یلدا

 

ناصرخسرو نیز از واژه یلدا بهره برده است:

قندیل فروزی به شب قدر به مسجد       مسجد شده چون روز و دلت چون شب یلدا

 

در دیوان حافظ آمده:

صحبت حکام ظلمت شب یلداست       نور ز خورشید جوی بو که برآید

سعدی :

هنوز با همه دردم امید درمانست       که آخری بود آخر شبان یلدا را

نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست

شب فراق تو هر شب که هست، یلداییست

 

خلاص بخش خدایا همه اسیران را

مگر کسی که اسیر کمند زیباییست

 

و بازهم از استاد سخن سعدی :

ز دستم بر نمی‌خیزد که یک دم بی تو بنشینم

بجز رویت نمی‌خواهم که روی دیگری بینم

 

من اول روز دانستم که با شیرین در افتادم

که چون فرهاد باید شست دست از جان شیرینم

 

تو را من دوست می ‌دارم خلاف هر که در عالم

اگر طعنه ست در عقلم اگر رخنه ست در دینم

 

و گر شمشیر برگیری سپر پیشت بیندازم

که بی شمشیر خود کشتی به ساعدهای سیمینم

 

برآی ای صبح مشتاقان اگر نزدیک روز آمد

که بگرفت این شب یلدا، ملال از ماه و پروینم

عبید زاکانی از یلدا در رباعی خود استفاده کرده است:

ای لعل لبت به دل‌نوازی مشهور       وی روی خوشت به ترک تازی مشغول

با زلف تو قصه‌ایست ما را مشکل      همچون شب یلدا به درازی مشهور

 

صائب تبریزی، شاعر قرن یازدهم، برای اشاره به زلف یار به‌سراغ واژه یلدا رفته است:

می‌کند زلف دراز تو با دلهای حزین        آنچه با خسته روانان شب یلدا نکند

 

وحشی بافقی نیز بیتی دراین‌باره دارد:

ما حال خویش را بی سرو بی پا نوشته‌ایم       روز فراق را شب یلدا نوشته‌ایم

 

در دوران معاصر نیز هوشنگ ابتهاج را داریم که در یکی از غزلیاتش، به‌سراغ یلدا رفته و نگاه متفاوتی به این واژه داشته است و شب یلدا را نمادی از زندان می‌داند:

ای سایه، سحرخیزان دلواپس خورشیدند       زندان شب یلدا بگشاییم و بگریزیم

 

پروین اعتصامی هم در قصیده ای بسیار زیبا و پرمعنا به شب یلدا می‌پردازد که ابیاتی از آن را با هم مرور می‌کنیم:

ای دل عبث مخور غم دنیا را
فکرت مکن نیامده فردا را

کُنج قفس چو نیک بیندیشی
چون گلشن است مرغ شکیبا را

بشکاف خاک را و ببین آنگه
بی مهری زمانۀ رسوا را

این دشت، خوابگاه شهیدانست
فرصت شمار وقت تماشا را

از عُمر رفته نیز شماری کن
مشمار جدی و عقرب و جوزا را

دور است کاروان سحر زینجا
شمعی بباید این شب یلدا را

 

کریسمس و سال نوی میلادی:

جشن کریسمس و مراسم سال نوی میلادی از مهم‌ترین رویدادها و جشن‌ها در جهان به شمار می‌روند و برای مسیحیان جهان و کشورهایی که تقویم میلادی تقویم اصلی انها است، بسیار اهمیت دارند. در طول سالیان دراز، برگزاری این جشن‌ها با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است؛ اما امروزه این مراسم را باشکوه هرچه بیشتر، چراغانی و پایکوبی در نقاط مختلف جهان برگزار می‌کنند.

سالروز به دنیا آمدن حضرت عیسی (ع) ، روز کریسمس نامیده می‌شود و مسیحیان در سراسر دنیا، این روز را جشن می‌گیرند. کریسمس بزرگ‌ترین جشن مسیحیان در سراسر جهان است. در کشورهای مختلف دنیا جشن کریسمس را با نمادهایی ویژه و سنت‌های متداول برگزار می‌کنند. در کشورهایی که دین رسمی مردم آن‌ها مسیحیت است، جشن کریسمس به‌شکل گسترده و با مراسم و آداب و رسوم خاص انجام می‌شود؛ اما در دیگر کشورها نیز پیروان این دین، جشن کریسمس را در کلیساها و کنار یکدیگر برگزار می‌کنند.

چهارشنبه، ۴ دی مصادف با ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ روز آغاز جشن کریسمس در اکثر نقاط دنیاست. برخی مسیحیان ازجمله بسیاری از ارمنیان ایران جشن کریسمس را در ۱۶ دی‌ماه برابر با ۶ ژانویه برگزار می‌کنند. آغاز سال نوی میلادی نیز ۱۱ دی‌ماه برابر با اول ژانویه است.

در تاریخ کریسمس و میلاد حضرت مسیح (ع) میان مسیحیان توافق وجود ندارد. بسیاری از مسیحیان جهان ، ۲۵ دسامبر (۴ دی) را بعنوان تاریخ میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) جشن میگیرند درحالیکه مسیحیان کلیسای ارتدوکس؛ از جمله ارامنه ایران به خاطر تفاوت تقویم، روز ۷ ژانویه (۱۷ دی) را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند.

گویا تاریخ دقیق ولادت عیسی مسیح در متون تاریخی غیرمذهبی ثبت نشده است. با فقدان شواهد تاریخی، در اناجیل لوقا و متّی روزی برای این امر با تحلیل حوادث تاریخی تخمین زده شده است. این روز ۲۵ دسامبر است. به همین دلیل برخی پژوهشگران سال ولادت حضرت عیسی (ع) را تقریباً و نه دقیقاً آغاز تاریخ میلادی می‌دانند. زیرا محاسبات تاریخی نشان می‌دهد اگر عیسی مسیح در زمان پادشاهانی متولد شده باشد که نامشان به همین مناسبت در اناجیل آمده است، این تولد باید ۴ تا ۸ سال قبل از مبدا زمانی میلادی فعلی رخ داده باشد. (توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، تشارات سمت، تهران، ۱۳۹۱)

اما این تنها روز تعیین شده برای ولادت عیسی مسیح (ع) و کریسمس نیست. روز دیگر تعیین شده هفتم ژانویه، یعنی حدود دو هفته بعد است. تعیین روز هفتم ژانویه تاریخی بر اساس گاهشماری ژولینی یا ژولیانی (گاه شمار میلادی قدیم) است که تقویمی برای جشن‌های مذهبی بود و پیشتر از تقویم و گاه‌شماری گِریگوری به عنوان مبنای تعیین روز ۲۵ دسامبر، وجود داشته است. تقویم و گاهشماری گریگوری در فوریه ۱۵۸۲ از سوی پاپ گریگوری سیزدهم پذیرفته و از آن پس به گاه‌شماری گریگوری (گِرِگوری) مشهور شد. این گاه‌شماری همانی است که امروزه به گاه‌شماری میلادی مشهور است. گاه‌شماری گریگوری به عنوان گاه‌شماری میلادی جدید در جهت تصحیح دقت و عقب‌ماندگیِ گاه‌شماری ژولینی (گاه‌شمار میلادی قدیم) عرضه و محاسبه شد.

روز قدیمی کریسمس

روز ۷ ژانویه (۱۷ دی) به عنوان روز قدیمی کریسمس شناخته می‌شود. هنگامی که انگلستان تقویم خود را در سال ۱۷۵۲ به تقویم گریگوری تغییر داد، روزهای کریسمس فعلی برای ایجاد تمایز با تقویم ژولینی تعیین شد. در حالیکه خیلی از مردم و مسیحیان این تغییر را نپذیرفتند و ترجیح دادند همچنان از تقویم و گاهشماری ژولینی برای محاسبه ولادت عیسی مسیح و تعیین روز کریسمس استفاده کنند.

بیشتر از یک سوم مسیحیان ارتدوکس هستند

جهان مسیحیت همچون دیگر ادیان جهان، یکدست نیست و به شاخه‌ها و فرق‌ گوناگونی تقسیم بندی می‌شود. از تقسیم‌بندی‌های کلان این دین، سه شاخه و گرایشِ کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان را می‌توان نام بُرد. بزرگداشت روز ۲۵ دسامبر میلادی یا چهارم دی شمسی، بیشتر از سوی کلیسای کاتولیک غربی است. در حالی که کلیسای ارتدوکس بر اساس تقویم خود روز ۷ ژانویه یا ۱۷ دی را سالروز ولادت عیسی مسیح و کریسمس می‌داند.

همچنانکه در روسیه که وطن ۳۹ درصد از جهان ارتدوکس مسیحی است، مردم شب کریسمس را ۶ ژانویه (۱۶ دی) جشن می‌گیرند. آنها فردای آن روز؛ یعنی هفتم ژانویه را به عنوان روز ولادت حضرت مسیح می‌شناسند. کلیسای حواری ارمنی‌ها هم کریسمس را ۶ ژانویه همراه با بزرگداشت ظهور مسیح جشن می‌گیرند. در قرن دوم هم، عید رستاخیر (عید پاک) جشنی جداگانه بود و جشن عید تجلی یا شب دوازدهم تولد مسیح هم در کلیسای شرقی در ۶ ژانویه شروع می‌شد.

پس تصور مرسوم در کشور ما در اختصاص روز میلاد مسیح (ع) به تنها ۴ دی یا ۲۵ دسامبر، دقیق نیست. این تصور باعث شده است ما کریسمس را روز ۴ دی به مسیحیان ارمنی هموطن تبریک بگوییم. در حالیکه بخش زیادی از هموطنان ارامنه که جزء مسیحیان کلیسای ارتدوکس شرقی محسوب می‌شوند،  همانطور که آمد به خاطر تفاوت تقویم، روز ۷ ژانویه (۱۷ دی) را به عنوان روز میلاد مسیح (ع) جشن می‌گیرند. زیرا برخلاف پندار شایع در همزمانی کریسمس (۴دی) و میلاد حضرت مسیح (ع) میان مسیحیان توافق وجود ندارد. پس برای تبریک میلاد مسیح (ع) به همسایه و دوستان مسیحیِ ارامنه، باید دو هفته دست نگه داشت.

جشن سال نو میلادی :

جشن سال نو میلادی همان طور که از نامش بر می‌آید، در زمان شروع سال جدید میلادی بر پا می‌شود. این زمان برای بسیاری از کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند متفاوت است؛ زیرا بعضی کشورها با وجود استفاده از این گاه شمار، برای برگزاری جشن سال نو از سنت باستانی در فرهنگ خود پیروی می‌کنند. در بیشتر کشورهای اروپایی و همین طور آمریکا، جشن سال نو میلادی در اول ژانویه برگزار می‌شود، اما بعضی کشورهای آسیایی و آفریقایی، با وجودی که در برنامه کاری خود با تقویم میلادی هماهنگ هستند، جشن‌ها و مراسم ملی خود را بر اساس تاریخ مندرج در تقویم سنتی خود برگزار می‌کنند.

 

کنترل پایا : فروش اینترنتی لوازم برقی و کنترل دیجیتال

طراحی و ساخت تجهیزات دیجیتال و آنالوگ

نویسنده: تنظیم و ویرایش : سید علی شبر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.