گرمایش کف از دیدگاه موافق و مخالف

دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳

مزایا و معایب سیستم گرمایش کف و اجرای آن در ایران

 

مزایا و معایب گرمایش از کف در نظر چند صاحبنظر

شرحی بر ممنوعیت استفاده از گرمایش از کف

 نوشته شده توسط محمود محمدی 

پیرامون خبر جعلی ممنوعیت استفاده از سیستم گرمایش کفی

در هفته های اخیر خبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از سیستم گرمایش کفی در وب سایتهای اینترنتی به سرعت منتشر شده و به نوعی اپیدمی این خبر فراگیر شده که حتی اکثر اشخاصی که با بنده تماس می گیرند نیز در این زمینه سوال دارند

اما علت فرضی این ممنوعیت جعلی چیست؟

1- ادعای ایجاد پوکی استخوان

2- ادعای بلند شدن ذرات معلق روی فرش ها و موکت ها و تنفس به وسیله انسان

علت ممنوعیت استفاده از این سیستم عنوان شده است .

خوشبختانه این خبر توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تکذیب شد و مشخص گردید هیچ ابلاغی مبنی بر عدم استفاده از این سیستم صادر نگردیده است.

لازم به ذکر است که خاطر نشان نمایم در اکثر کشورهای پیشرفته و علی الخصوص اتحادیه اروپا این سیستم نه تنها ممنوع نمی باشد بلکه در بسط و گسترش آن اهتمام ویژه ای صورت می گیرد .خوشبختانه برای فهمیدن این موضوع و آگاهی از ضریب رشد استفاده از سیستم گرمایش کفی نیاز به جستجوی زیادی نیست و فقط می توان با مراجعه به وب سایتهای سازمانهای ذی صلاح در این زمینه در اتحادیه اروپا و آمریکا و کانادا متوجه این مطلب گردید.

به طور کلی اساس گرمایش سیستم گرمایش از کف بیشتر بر مبنای گرمایش تشعشعی می باشد و به جای گرم نمودن هوا اجسام گرم می شوند .ثانیا اگر موضوع بلند شدن ذرات روی اجسام و فرشها مطرح باشد پس ابتدا باید سیستم گرمایش بخاری ممنوع گردد و سپس رادیاتور شوفاژ چون در این دو سیستم این مورد به شدت وجود دارد .و به علت گرمای بالای بخاری و رادیاتور که معمولا سطح آنها در بخاری بالای 60 درجه و در شوفاژ 60 درجه می باشد این ذرات می سوزند و حالت سمی پیدا می کنند و به وسیله جریان همرفتی هوا در محیط منتشر می شوند و توسط افراد استنشاق می شوند .حال انکه در سیستم گرمایش از کف بالاترین حد درجه حرارت 25-27 درجه می باشد و این درجه حرارت مشخصا توانایی سوزاندن هیچ چیزی را ندارد .ثانیا مدل گرمایی این سیستم استوار بر تابش هست نه جریان جابجایی هوا .پس چگونه می توان ادعا نمود که این سیستم سبب آلودگی هوای محیط مسکونی می گردد؟

در مورد پوکی استخوان اساسا کدام مرجع علمی معتبر در ایران و یا سایر نقاط دنیا این مطلب را عنوان نموده است که سیستم گرمایش از کف سبب پوکی استخوان می گردد؟همه ما می دانیم قوانین و استانداردهای ساخت و ساز در کشورهای پیشرفته به شدت  سخت گیرانه در زمینه رعایت موراد بهداشتی و سلامتی انسان می باشد پس چگونه است که این سیستم با داشتن این معضل به صورت تصاعدی در این کشورها در زمینه مسکونی استفاده می گردد؟

نظرات (2)
نوشته شده توسط علیرضا, 
البته نظر شما کاملا درست است ولی باید در نظر داشته باشیم اگر این سیستم در کشورهای اروپایی استفاده می شود به این دلیل است که در منازل اروپایی کف ساختمان با فرش کاملا پوشیده نمی شود و انتقال گرمای تشعشعی راندمان بالایی دارد. فرض کنید یک جانور یا حشره زیر فرش بمیرد این گرما چه بوی نامطبوعی را ساتع می کند. همچنین بدلیل احتمال رطوبت زیر فرش احتمال رشد باکتریها و قارچ و کپک زیر فرش نیز بالا می رود. از نظر اجرا هم متاسفانه در کشور ما استانداردها خوب رعایت نمی شود و خود من به عینه دیده ام که لوله ها کشیده شده و کارگران روی آنها عبور و مرور می کنند اگر حتی یک سنگ ریزه با لوله ها تماس داشته باشد بعد از مدت چند سال بدلیل ارتعاشات لوله این سنگریزه باعث سایش و در نهایت سوراخ شده لوله می شود که در آن زمان تازه مصیبت شروع می شود. 
 
لوله کشی ها در کف ساختمان
نوشته شده توسط غلامحسین عالی,
من بعنوان یک مهندس عمران تمام تلاش خودراجهت حذف لوله کشی هااز کف وجای گزینی انها بوسیله لوله کشی ها از طریق رایزرها(بصورت قایم دردیوارها)وزیر سقفی بعمل می اورم زیراان قدرازنشتی وپوسیدگی لوله ها در کف ساختمان درد سر کشیده ام که چاره دیگری نداشته ام !!
 

تکذیب ممنوعیت استفاده از گرمایش کفی

در پی انتشار خبری از سوی سایت خبری معماری‌نیوز مبنی بر ابلاغ دستورالعملی از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به تمامی سازمان‌های مسکن و شهرسازی کشور که استفاده از سیستم گرمایش از کف را غیرمجاز اعلام کرده است، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ضمن تکذیب این خبر اعلام می‌دارد که هیچگونه دستورالعملی را دال بر عدم استفاده از سیستم فوق به سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها ابلاغ ننموده است.
تحقیق و بررسی بر روی این سیستم به عنوان یکی از سیستم‌های رایج تاسیساتی از جمله پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در بخش تاسیسات ساختمانی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن است که نتایج حاصل از این تحقیقات به شرح ذیل می‌باشد:
1- اعطای گواهینامه فنی به لوله‌های پلیمری که قابلیت کاربری در سیستم‌های گرمایش کفی را دارند و الزامات مربوطه را لحاظ می‌نمایند. 
2- برگزاری 2 کارگاه آموزشی در دو سال اخیر با موضوع گرمایش کفی و ارائه 12 عنوان مقاله و نیز برنامه‌ریزی جهت برگزاری سومین کارگاه آموزشی در خرداد ماه سال جاری به منظور ارائه نتایج تحقیقات صورت گرفته بر روی این سیستم به منظور آشنایی متخصصین و دست‌اندرکاران
3- چاپ کتاب «لوله‌های پلیمری» نشریه شماره (429)، همچنین اقدام برای چاپ کتابی با موضوع سیستم گرمایش کفی تحت عنوان «سیستم گرمایش کفی (انتخاب، طراحی، نصب، راه‌اندازی، سرویس و نگهداری)» (در زیر چاپ می‌باشد.)
4- برگزاری دو دوره کنفرانس بین‌المللی تاسیسات و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و راهبری کمیته علمی آن توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و ارائه مقالات متعدد در خصوص سیستم گرمایش کفی . 

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.