رنگ بدنه لوکوموتیو با خاصیت جاذب صوت و حرارت

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹

آخرین خبر به نقل از مهر :

یک شرکت دانش بنیان ، رنگ‌های نانویی را برای استفاده در بدنه لوکوموتیو تولید کرد که خاصیت جاذب صوت (در محدوده فرکانس هزار هزتر) و حرارت دارد.

یکی از روش‌های جلوگیری از اتلاف انرژی و درنتیجه کاهش هزینه‌ها، استفاده از عایق‌کاری سطوح مختلف ساختمانی و تجهیزات است. از طرفی به منظور جلوگیری از مزاحمت توسط صداهای ایجاد شده در اتاق‌های کناری یا فوقانی ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی، همچنین در کشتی‌، قطار وخودرو، ممانعت از انتقال صدا در طراحی و ساخت اهمیت زیادی دارد.

چند مقاله مرتبط :

تعدادی از محصولات و خدمات کنترل پایا در زمینه کاهش مصرف انرژی و کاهش صدای مزاحم:

ترموستات دیجیتال

دیجی کنترل و سیستمهای کنترل موتورفن

عایق کاری و کاهش صدای اتاق سرور و ماینر

کاهش آلودگی صوتی از امور مهم و مفیدی هستند که موضوع تعدادی از پژوهشهای ما بوده اند.

رنگ‌های عایق صدا به گونه ای طراحی شده‌اند که با ضخامت بسیار کم اعمال می‌شوند اما قدرت سرکوب کردن دامنه وسیعی از ارتعاشات را دارند. مزیت دیگر این نوع پوشش‌ها ضخامت و دانستیه کم پوشش است که موجب می‌شود بار مرده کمتری بر سازه اعمال شده و فضای کمتری را اشغال کند. این موضوع در صنایع کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی عامل بسیار مهمی به حساب می‌آید.

از آنجایی که این پوشش از جنس رزینی الاستومری است نقش حفاظتی نیز ایفا می‌کند و از فلزات در مقابل شرایط جوی محافظت می کند. با توسعه نانوپوشش عایق حرارتی، می‌توان بهبود ممانعت از اتلاف انرژی را تا حد قابل قبولی به دست آورد. از طرفی ممانعت همزمان از عبور صوت از مزایای این پوشش‌ها است که به علت حضور ذرات نانو در ساختار پوشش این ویژگی به‌وجود آمده است.

نانوذرات موجود در پوشش‌های نانویی، با جذب بخشی از طیف‌های تابش و بازتابش نور خورشید، همچنین انحراف صوت، نقش عایق را به خوبی ایفا می‌کنند.

این محصول از رزین آکریلیکی بر پایه آب به همراه فیلرهای معدنی متخلخل و مواد آلومینیوم‌دار ساخته شده است. دوستدار طبیعت و غیرسمی، مقاوم در برابر حرارت و صوت (ضریب میرائی بالا) اشتعال پذیری کم و مقاوم در برابر رطوبت، ضخامت کم، چسبندگی مناسب به سطوح فولاد کربنی و فولاد زنگ نزن و آلومینیم آندایز شده، اجرای آسان، خشک شدن سریع از دیگر مزیتهای این محصول به شمار می رود.

منبع: آخرین خبر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.